Trzy Drogi

Nauki Buddy mo積a podzieli na r騜ne sposoby. Rozdzia ten przedstawia najcz窷ciej stosowany podzia na Therawad, Wielk Drog i Diamentow Drog, kt鏎y wi捫e si z r騜nymi poziomami praktyki.

Przez 45 lat nauczania, Budda przekaza r騜nym ludziom wyja郾ienia i wskaz闚ki, jak mog wykorzysta swoje 篡cie, aby usun望 trudno軼i i osi庵n望 trwa貫 szcz窷cie. Poniewa jego wypowiedzi odnosi造 si zawsze do konkretnej sytuacji oraz uwzgl璠nia造 r騜norodne indywidualne nastawienia, uwarunkowania i zdolno軼i, powsta z nich niezwykle zr騜nicowany i obszerny zbi鏎 buddyjskich nauk. Chocia sam Budda nigdy nie dokona 瘸dnego podzia逝, to w spos鏏 naturalny wy這niono r騜ne drogi lub „pojazdy” duchowego rozwoju, ze zr騜nicowanymi metodami, stosownie do indywidualnych mo磧iwo軼i zrozumienia. Po鈔鏚 wielu og鏊nie przyj皻ych podzia堯w na dwie, trzy a tak瞠 dziewi耩 dr鏬, przedstawiony tutaj podzia na Diamentow Drog, Wielk Drog i Therawad wi捫e si z r騜nicami w praktyce medytacyjnej. Niemniej jednak niezale積ie od przyjmowanego podzia逝, nale篡 rozumie, 瞠 nie chodzi tu o przeciwne sobie 軼ie磬i, lecz o r騜ne podej軼ia, kt鏎e si wzajemnie uzupe軟iaj.

To, co jest czasami nazywane z perspektywy Wielkiej Drogi tak瞠 Ma陰 Drog, okre郵ane jest przez samych praktykuj帷ych Therawad (co oznacza dos這wnie Drog Starszych). Nie oznacza to, 瞠 軼ie磬a ta jest mniej warto軼iowa. Kluczowe dzia豉nie tej praktyki skierowane jest na pozytywne zachowanie na poziomie zewn皻rznym i unikanie trudnych sytuacji, co cz瘰to uto窺amiane jest ze stylem mnisim. Na d逝窺z met do鈍iadcza si w ten spos鏏 coraz przyjemniejszych wra瞠 wskutek sprz篹enia zwrotnego. Wspierany przez uspokajaj帷 medytacj i zwi您any z pogl康em, 瞠 przyczyna wszystkich trudno軼i – czyli ja lub ego – nie posiada niezale積ej egzystencji, praktykuj帷y osi庵a cel tej drogi, jakim jest wyzwolenie od wszelkiego cierpienia, tzw. stan Arhata. Arhat (skt.) lub inaczej „ten, kt鏎y pokona wroga” jest wi璚 kim, kto urzeczywistni stan spokoju, pokonuj帷 wszystkie tendencje w umy郵e, kt鏎e odpowiedzialne by造 za utrzymanie wyobra瞠nia niezale積ego ja.

Ludzie, kt鏎zy praktykuj Wielk Drog, zainteresowani s rozwijaniem m康ro軼i, aktywnej mi這軼i i wsp馧czucia. Nie tylko swojemu 篡ciu ale i 篡ciu innych chc nada wi瘯szy sens i sprawi by by這 bogatsze. Z drogi tej cz瘰to korzystaj ludzie 鈍ieccy, za jej podstaw jest motywacja, a nie koncentracja na zewn皻rznym zachowaniu. Celem jest tu doskonalenie w豉snych zdolno軼i, aby m鏂 przynosi po篡tek wszystkim istotom w mo磧iwie najlepszy spos鏏. Ostatecznym rezultatem pod捫ania t drog jest stan buddy, w kt鏎ym wszystkie w豉軼iwo軼i umys逝 s doskonale rozwini皻e.

Diamentowa Droga przyci庵a przede wszystkim ludzi, kt鏎zy s przekonani, 瞠 wszyscy maj natur buddy. Chodzi tu g堯wnie o piel璕nowanie pogl康u, 瞠 ka盥a istota posiada ju wszystkie o鈍iecone w豉軼iwo軼i (nieustraszono嗆, rado嗆, aktywne wsp馧czucie) i 瞠 r騜ne rodzaje m康ro軼i zawsze istnia造 w umy郵e. Trzeba tylko usun望 wszelkie zas這ny, kt鏎e uniemo磧iwiaj do鈍iadczenie tego stanu. Jako tak zwany urzeczywistniajacy (kiedy okre郵any cz瘰to egzotycznie brzmi帷ym s這wem „jogin”) 獞iczy si w postrzeganiu wszystkiego na najwy窺zym i najczystszym poziomie, a w ten spos鏏 – w do鈍iadczaniu bogactwa, jakie niesie ze sob ka盥a 篡ciowa sytuacja. Poprzez identyfikowanie si z w豉sn natur buddy znikaj wszelkie zas這ny umys逝 i osi庵amy cel – stan buddy, o鈍iecenie.

Zanim buddyzm w ci庵u minionych dziesi璚ioleci rozprzestrzeni si w r騜nych cz窷ciach 鈍iata, Diamentow Drog praktykowano w jej pe軟ej formie tylko w Tybecie i krajach do niego przyleg造ch. Niekt鏎e jej aspekty s tak瞠 obecne w chi雟kim buddyzmie chan i japo雟kim zen. Wielka Droga rozprzestrzeni豉 si w p馧nocnych krajach buddyjskich: w krajach Himalaj闚, Ladaku, Nepalu, Sikkimie, Bhutanie, a tak瞠 w Mongolii, Chinach, Japonii, Wietnamie, Tajwanie i Korei. Za tradycj Therawady pod捫ano g堯wnie w po逝dniowych krajach buddyjskich, np. na Sri Lance, w Birmie, Tajlandii, Laosie i Kambod篡.

Tematy powi您ane:
Natura buddy
Historyczne t這 rozprzestrzeniania si buddyzmu
M康ro嗆, mi這嗆 i wsp馧czucie