Samsara i Nirwana

Poj璚ie nirwany by這 cz瘰to mylnie t逝maczone przez j瞛ykoznawc闚 jako „wielkie wyga郾i璚ie”. Jednak jego w豉軼iwe znaczenie staje si zrozumia貫 dopiero w po陰czeniu z jego przeciwie雟twem – samsar - cyklem uwarunkowanych i pe軟ych cierpienia stan闚 umys逝.

W buddyzmie Therawady nirwana do鈍iadczana jest jako stan ca趾owitego spokoju, wzgl璠nie jako stan wolny od cierpienia. Zgodnie z tym pogl康em, aby do鈍iadczy tego stanu, trzeba odci望 wszystkie wi瞛y, kt鏎e wi捫 nas z samsar. Z tego powodu wszystkie medytacje maj na celu usuni璚ie przyczyn ponownych narodzin.
To z kolei, dla praktykuj帷ych buddyzm Wiekiej Drogi, oznacza jedynie ma貫 urzeczywistnienie. Uwa瘸j bowiem, 瞠 samo do鈍iadczenie niczym niezak堯conego spokoju umys逝 jest tylko pewnym etapem na 軼ie盧e lub wr璚z 郵ep uliczk. Przy pomocy odpowiednich metod d捫 do rozwini璚ia wszystkich o鈍ieconych w豉軼iwo軼i umys逝: opr鏂z r闚nowagi umys逝 tak瞠 rado軼i, mi這軼i i wsp馧czucia, jako nieograniczonych i niezmiennych w豉軼iwo軼i umys逝 wszystkich czuj帷ych istot (du瘸 nirwana). W tym celu, praktykuj帷y Wielk Drog otwieraj si na wszystkie czuj帷e istoty w cyklu egzystencji (samsarze). Z這瞠nie obietnicy Bodhisattwy jest wyra瞠niem 篡czenia, odradzania si dop鏒y, dop鏦i wszystkie czuj帷e istoty nie zostan wyzwolone od cierpienia.

Natomiast praktykuj帷y buddyzm Diamentowej Drogi koncentruj si podczas medytacji na stanie Buddy – jako na zwierciadle w豉snego umys逝. Identyfikacja ze swoimi o鈍ieconymi w豉軼iwo軼iami daje im si喚 do pokonania wszystkich etap闚 軼ie磬i prowadz帷ej do wyzwolenia i o鈍iecenia, w ci庵u jednego tylko 篡cia. Tak瞠 po medytacji, w 篡ciu codziennym staraj si odkrywa we wszystkich czuj帷ych istotach potencja buddy. Budda Siakjamuni wyja郾i nierozdzielno嗆 samsary i nirwany z najwy窺zego filozoficznego punktu widzenia. Zgodnie z tym, z psychologicznego punktu widzenia, ka盥a istota, zanim osi庵nie o鈍iecenie, prze篡wa na skutek fa連zywych za這瞠 sen o uwarunkowanym 鈍iecie, postrzegaj帷 go jako w豉sne 篡cie (por. „Trzy rodzaje cierpienia”).

Je郵i zamiast tego uda jej si rozpozna niezmienny stan prawdy umys逝 jako nieograniczon przestrze, do鈍iadcza b璠zie swobodnej, pe軟ej rado軼i gry energii, a 鈍iat, kt鏎y obecnie prze篡wa, stanie si g喚bokim, pe軟ym znaczenia do鈍iadczeniem „czystej krainy”.

Zar闚no Wielka Droga jak i Diamentowa Droga opisuj ma陰 nirwan jako stan pe貫n spokoju, kt鏎emu towarzyszy uwolnienie od kurczowego trzymania si wyobra瞠nia o prawdziwie istniej帷ym „Ja”. Rozpuszczenie tej iluzji prowadzi r闚nocze郾ie do usuni璚ia zas這n umys逝 w postaci przeszkadzaj帷ych uczu. Do鈍iadczenie to powoduje rozwini璚ie odwagi i zaufania, 瞠 jest si w stanie pokona wszystkie uprzedzenia i fa連zywe koncepcje. Po usuni璚iu wszystkich zaciemnie umys逝, poprzez trening medytacji, pojawia si m康ro嗆 buddy -ponadczasowa esencja umys逝, bez pocz徠ku i ko鎍a, bez 鈔odka i bez granic.
W tej wielkiej, doskona貫j nirwanie umys manifestuje swoj moc spontanicznie wyra瘸j帷 swoj o鈍iecon aktywno嗆.

Tematy powi您ane:
Natura Buddy
O鈍iecenie
Karma - przyczyna i skutek
Dzia豉nia po篡teczne i szkodliwe
Ponowne narodziny