Ko這 篡cia

Samsara i nirwana to dwa wa積e poj璚ia w buddyzmie. Terminem samsara okre郵amy nie wyzwolony, a terminem nirwana wyzwolony stan. Mimo 瞠 mo積a by my郵e, i mowa tu o dw鏂h r騜nych miejscach, czy 鈍iatach, oba stany r騜ni si jedynie sposobem ich prze篡wania. Ich czas i miejsce mog by nawet te same.

Nieo鈍iecony stan to podzia pomi璠zy „ja”, „ty” oraz wynikaj帷ymi z niego dzia豉niami. W tym dualistycznym stanie znajdujemy si od niemaj帷ego pocz徠ku czasu. Przyczyn tego rodzaju percepcji jest podstawowa niewiedza umys逝. Umys funkcjonuje jak oko, kt鏎e jest wprawdzie w stanie widzie wszystko na zewn徠rz, nie potrafi jednak zobaczy samo siebie. Z niewiedzy dochodzi do podzia逝 pomi璠zy „ja” i „ty”, pomi璠zy tym, co na zewn徠rz i tym, co wewn徠rz, pomi璠zy „tutaj”, i „tam”. Jako nast瘼stwo tego powstaje przywi您anie - chcemy posiada pewne rzeczy, kt鏎e odbieramy jako oddzielone od nas, oraz niech耩 – pewnych innych rzeczy chcemy unikn望. Z przywi您ania z kolei powstaje sk徙stwo, z niech璚i zazdro嗆, a z niewiedzy duma. Dyktuj nam one okre郵one s這wa i dzia豉nia, kt鏎ych rezultaty b璠ziemy prze篡wa w przysz這軼i, zgodnie z zasada przyczyny i skutku (karma), a nasze nawyki wiod nas ci庵le na nowo do dzia豉nia pod wp造wem tych pi璚iu zak堯caj帷ych emocji. W ten spos鏏 znajdujemy si w samsarze i nie jeste鄉y w stanie wykroczy poza poj璚iowe odczuwanie i my郵enie.

W zale積o軼i od tego, kt鏎a z tych przeszkadzaj帷ych emocji dominowa豉 w naszym 篡ciu, odrodzimy si po 鄉ierci w jednej z sze軼iu sfer egzystencji:
1. Duma prowadzi do reinkarnacji w stanie bog闚. Powodzi im si bardzo dobrze, 篡j bardzo d逝go i maj tylko jeden problem: przemijalno嗆, nietrwa這嗆. Pr璠zej lub p騧niej ich egzystencja dobiegnie ko鎍a, wtedy mianowicie, kiedy wyczerpie si ich dobra karma.
2. Konsekwencja zazdro軼i jest odrodzenie si w stanie p馧bog闚. Powodzi im si stosunkowo dobrze, s jednak ci庵le zazdro郾i o to, co posiadaj bogowie i pr鏏uj im to stale zabra.
3. Przywi您anie i po膨danie jest przyczyna odrodzenia si jako cz這wiek z mieszan karm. Ludzie przezywaj cierpienia zwi您ane z narodzinami, chorobami, staro軼i i 鄉ierci, posiadaj jednak tez w zale積o軼i od ich karmy pewien psychiczny nadmiar i wsp馧czucie.
4. G逝pota powoduje odrodzenie jako zwierze. Zwierz皻a zjadaj inne zwierz皻a albo zostaj same przez nie zjadane.
5. Sk徙stwo prowadzi do powt鏎nych narodzin jako g這dny duch. Ich cierpienia s nie do opisania. Przezywaj siebie same, jako istoty z olbrzymim brzuchem i male鎥im, bardzo w御kim gard貫m, tak 瞠 nie s w stanie ani je嗆, ani pi.
6. Gniew z kolei wywo逝je powt鏎ne narodziny w 鈍iatach paranoi, w tak zwanych piekielnych stanach. Te istoty cierpi jeszcze bardziej. Odczuwaj, 瞠 s gotowane lub cierpi na skutek zimna.

Wszystkie te stany egzystencji mo瞠my r闚nie spotka w 鈍iecie ludzi, np. w willach bogaczy, lub w szpitalach psychiatrycznych. Nie nale積y wiec traktowa tych stan闚 egzystencji jedynie metaforycznie - zamanifestuj si one po 鄉ierci, w zale積o軼i od tego, jakie wra瞠nia dominowa造 w umy郵e za 篡cia. 畝den z tych 鈍iat闚 nie posiada w豉snej rzeczywisto軼i - wszystkie s projekcjami istot, kt鏎e do鈍iadczaj wsp鏊nej karmy. R闚nie nasz ludzki 鈍iat i 鈍iat zwierz徠 s pewnego rodzaju wsp鏊nym snem, tak samo rzeczywistym (czy nierzeczywistym) jak realne, czy nierealne s 鈍iaty paranoi, czy bog闚 dla istot w nich przebywaj帷ych.

Ludzki stan egzystencji zapewnia najlepsze warunki do pod捫ania buddyjska 軼ie磬a i osi庵ni璚ia o鈍iecenia. To dlatego, 瞠 bogom i p馧bogom powodzi si zbyt dobrze, 瞠by chcieli co zmieni, a z kolei zwierz皻om, g這dnym duchom i istotom piekielnym zbyt 幢e, 瞠by mog造 si czego uczy i dalej rozwija. W samsarze znajdujemy si wi璚 jak m闚i budda w ko這wrocie egzystencji. Ko這 to obraca si raz w g鏎, a p騧niej znowu w d馧. Czasami powodzi si nam lepiej, a czasami gorzej. Jeste鄉y „schwytani” w samsarze. Stany te prze篡wamy jako rzeczywiste, mimo i wed逝g buddyjskiej nauki takimi nie s. Nasz problem polega na tym, 瞠 uwa瘸j帷 wszystko za rzeczywi軼ie istniej帷e staramy si przyci庵n望, otrzyma, lub odepchn望 zjawiska, kt鏎ych do鈍iadczamy. Buddyjska droga ukazuje nam, jak rozpozna w豉軼iw natur umys逝 i uwolni si od samsary.

Zobacz te:
Karma – przyczyna i skutek
Samsara i nirwana
Powt鏎ne narodziny