Kobiety w buddyzmie

W klasycznych tekstach buddyjskich znajdziemy nierzadko sprzeczne opinie na temat roli i pozycji kobiet. W bardzo wczesnych tekstach, kobiety przedstawiane by造 jako 廝鏚這 wszelkich pokus, kt鏎ym uleganie oznacza這 pozostanie w uwarunkowanej egzystencji. Taki wizerunek kobiety przedstawiany by przez mnich闚 dla mnich闚. Poniewa rozw鎩 mnich闚 przebiega g堯wnie poprzez wyrzeczenie, potrzebowali oni takiego wizerunku kobiety, by m鏂 pod捫a swoj 軼ie磬. Jednak praktyka ludzi 鈍ieckich i jogin闚 przebiega w odmienny spos鏏 i ludzie ci otrzymywali od Buddy zupe軟ie inne wskaz闚ki i nauki na temat kobiet.
Filozoficzne podstawy nauk Wielkiej Drogi zawarte s w tekstach tzw. Prad積iaparamity czyli „m康ro軼i drugiego brzegu”. M康ro軼i drugiego brzegu nazywa si poznanie, dzi瘯i kt鏎emu przekracza si ocean uwarunkowanej egzystencji i dociera do brzegu, kt鏎ym jest o鈍iecenie. Ta metafora m康ro軼i drugiego brzegu w ikonografii buddyjskiej przybra豉 瞠雟k form nazywan Wielk Matk lub Matk Wszystkich Budd闚. A zatem buddyzm kojarzy m康ro嗆 z pierwiastkiem 瞠雟kim (podobnie staro篡tni Grecy inteligencj uznawali za 瞠雟k bogini Metis), pierwiastek m瘰ki za zwi您any jest z aktywno軼i, kt鏎a dokonuje si w oparciu o t m康ro嗆. Owa m康ro嗆 w buddyzmie oznacza przede wszystkim wgl康 w natur zjawisk i rozpoznanie ich pusto軼i, dostrze瞠nie, 瞠 wszystkie zjawiska s ze sob powi您ane i nie istniej same w sobie. Dzi瘯i takiemu zrozumieniu mo磧iwe jest w豉軼iwe dzia豉nie, bo tylko wtedy mo瞠 ono by w豉軼iwe, gdy wyp造wa z wiedzy o tym, jakimi rzeczy s.
Buddyzm Diamentowej Drogi ch皻nie odwo逝je si do 瞠雟kich form budd闚, kt鏎e nazywane s dakiniami lub po tybeta雟ku kandro. S這wo kandro oznacza dos這wnie „t, kt鏎a w璠ruje w przestrzeni”. Swobodne poruszanie si w przestrzeni symbolizuje najwy窺z m康ro嗆, kt鏎a przenika wszystko, tak jak przestrze przenika wszystkie zjawiska. Dost瘼 do przestrzeni – jej zrozumienie uto窺amiane jest z absolutnym poznaniem, kt鏎e wynika nie z intelektualnych operacji, lecz z bezpo鈔edniego kontaktu (dlatego 瞠雟ka m康ro嗆 nie wymaga dowod闚, lecz jest po prostu stwierdzeniem, jakimi rzeczy s). Rozumiej帷 przestrze, rozumiemy wszystko, co ona przenika i wszystko, co si w niej pojawia. Ten idea uciele郾ia這 wiele buddyjskich mistrzy w Tybecie, kt鏎e by造 dzier篡cielkami najwy窺zych nauk buddyjskich (np. Jeszie Tsogjal, Maczik Labdron).
W豉郾ie dlatego buddyzm Diamentowej Drogi uznaje, i jedn z najszybszych metod rozwoju jest postrzeganie kobiet jako daki, kt鏎ymi przecie s na najg喚bszym poziomie. Tego rodzaju nauki nie mog造 zdoby wielkiej popularno軼i w systemach patriarchalnych Wschodu, dlatego z pocz徠ku stanowi造 one ofert dla w御kiej grupy uczni闚. Niemniej jednak w otwartych zachodnich spo貫cze雟twach, kultywuj帷ych r闚nouprawnienie, jest to pogl康 zupe軟ie naturalny, zw豉szcza je郵i m篹czy幡i chc uchodzi za gentelman闚. Europejscy arty軼i ju dawno odkryli, 瞠 bez inspiracji kobiecej nie s w stanie wiele zrobi. W豉郾ie tak rol przyznaj kobiecie najwy窺ze nauki buddyjskie: inspiruj帷a m康ro嗆, dzi瘯i kt鏎ej m瘰kie dzia豉nie mo瞠 nabra g喚bokiego znaczenia. Nawet mnisi Diamentowej Drogi obiektem swych medytacji czyni 瞠雟kie formy budd闚.
O鈍iecenie jest pe軟i, po陰czeniem pierwiastka 瞠雟kiego i m瘰kiego, i samo nie posiada p販i – jest jedno軼i o鈍ieconej m康ro軼i i o鈍ieconego dzia豉nia. R騜nica p販i istnieje tylko w uwarunkowanej egzystencji. Na tym poziomie z naturalnego bogactwa jednej z p販i mo積a by這 korzysta wtedy, gdy pozwala造 na to zewn皻rzne okoliczno軼i. Na Wschodzie do嗆 rozpowszechniony by pogl康 o ni窺zo軼i kobiety wobec m篹czyzny, dlatego nie zawsze mia造 one szans na ta taki rozw鎩, jaki m鏬 by udzia貫m m篹czyzn. Mistrzowie buddyjscy starali si zmienia ten fa連zywy pogl康, gdy tylko ludzie byli na to do嗆 otwarci. Dzisiaj na Zachodzie sytuacja uleg豉 zmianie dzi瘯i r闚nouprawnieniu p販i.

Tematy powi您ane:
Buddyzm w spo貫cze雟twie
Trzy drogi
Zarys historii buddyzmu
Karma - przyczyna i skutek