Budda i Buddyzm

Budda by m這dym ksi璚iem o nazwisku Siddharta Gautama, 篡j帷ym oko這 2500 lat temu na obszarze granicznym pomi璠zy Indiami a Nepalem. Po u鈍iadomieniu sobie jak wielkie jest cierpienie ludzi spowodowane staro軼i, chorobami i 鄉ierci porzuci luksusowe 篡cie na dworze i uda si na duchowe poszukiwania. Przez sze嗆 lat pobiera nauki u duchowych nauczycieli 闚czesnej wysokorozwini皻ej kultury Indii i praktykowa nawet skrajn ascez.

Pozna co prawda wiele r騜nych 鈍iatopogl康闚 i medytacji, ale nie spotka czego, co mia這by moc ca趾owitego uwolnienia wszystkich istot od cierpienia. Dlatego usiad w ko鎍u pod roz這篡stym drzewem w Bodgaja, miejscowo軼i na nizinie p馧nocnoindyjskiej i sp璠zi tam sze嗆 dni i nocy w g喚bokiej medytacji. W majowy poranek, w czasie pe軟i rozpozna, 瞠 nie istnieje oddzielenie pomi璠zy prze篡waj帷ym a prze篡ciami, 瞠 nie ma ani niezale積ego „ja”, ani zewn皻rznego 鈍iata istniej帷ego niezale積ie od prze篡waj帷ego. Prze篡, 瞠 rozpoznanie tego nie prowadzi do nico軼i, lecz 瞠 prawdziwa natura umys逝 przejawia si jako nieustraszono嗆, nieuwarunkowana rado嗆 i nierozr騜niaj帷a mi這嗆.

Od tej chwili ksi捫e Siddharta Gautama zwany jest Budd, „przebudzonym”. Przebudzonym ze snu niewiedzy i pomieszania – tak jak rano budzimy si ze snu. Chocia sen by intensywny i prze篡wany jako bardzo rzeczywisty, po przebudzeniu nie zostaje z niego nic, mo瞠 z wyj徠kiem wspomnie. Tak samo mo積a si przebudzi z naszego obecnego pomieszania - dualistycznego prze篡wania i wiary w rzeczywisto嗆. W闚czas cierpienie znika tak samo, jak sen po przebudzeniu.

To by造 do鈍iadczenia Buddy w czasie jego o鈍iecenia. W ci庵u dalszych 45 lat swego 篡cia Budda naucza podr騜uj帷 z jednej miejscowo軼i do drugiej i daj帷 rady zwi您ane z konkretnymi sytuacjami 篡ciowymi. Dopiero po jego 鄉ierci w wieku 80 lat jego nauki zosta造 spisane i uporz康kowane. Ten zbi鏎 nosi nazw „dharma” – w sanskrycie znaczy to „Jakimi rzeczy s” – i zawiera 84.000 nauk.
W r騜nych okresach czasu Budda eksponowa r騜ne aspekty swej nauki i uczy r騜nych medytacji w zale積o軼i od zdolno軼i i otwarcia swoich uczni闚. Uczniowie ci po osi庵ni璚iu urzeczywistnienia podr騜owali dalej i w ten spos鏏 buddyzm rozszerzy si w ca貫j Azji. W czasie pierwszych 500 lat rozpowszechniane by造 przede wszystkim wyja郾ienia o przyczynie i skutku oraz medytacje uspokajaj帷e umys. S one znane do dzisiaj jako Therawada przede wszystkim w po逝dniowych krajach buddyjskich. Na pocz徠ku naszej ery w p馧nocnych buddyjskich krajach rozpowszechni造 si wyja郾ienia o podobnej do snu naturze wszystkich zjawisk oraz ego, jak r闚nie o rozwijaniu mi這軼i i wsp馧czucia znane jako Wielka Droga.

Chocia najwy窺ze nauki Buddy, Diamentowa Droga, by造 praktykowane w Indiach przez wiele stuleci, dopiero oko這 tysi帷 lat temu dotar造 szerzej do spo貫cze雟tw, zw豉szcza w rejonie Himalaj闚. Chodzi w nich przede wszystkim o to, by w ka盥ym momencie prze篡wania delektowa si bezpo鈔ednio 鈍ie穎軼i i rado軼i o鈍iecenia. Poniewa podej軼ie to najbardziej pasuje do nowoczesnego my郵enia, w ci庵u ostatnich 25 lat buddyjska Diamentowa Droga rozprzestrzeni豉 si szeroko na zachodzie.

Zobacz te:

砰cie Buddy
Dwana軼ie czyn闚 buddy

Plik w formacie pdf zawieraj帷y szczeg馧owy opis lekcji wraz z 獞iczeniami dla uczni闚: