Ksi捫ki s do nabycia "on-line" w Fundacji "Karmapa Foundation"
oraz dost瘼ne we wszystkich o鈔odkach Karma Kagyu w Polsce

Wszystkie ksi捫ki dost瘼ne s tak瞠 w innych wersjach j瞛ykowych (niemiecki, angielski)

"O naturze rzeczy" - Lama Ole Nydahl

zam闚

"Zgodnie z naukami Buddy ka盥y z nas do鈍iadcza swojej w豉snej karmy, czyli rezultat闚 wcze郾iejszych my郵i, s堯w i dzia豉. Prawdziwa praca z umys貫m zaczyna si wi璚 od 鈍iadomego przej璚ia odpowiedzialno軼i za w豉sne czyny i rozwini璚ia samodzielno軼i. Nie wszystkim 豉two jest to zrozumie, szczeg鏊nie wtedy, gdy kto znajduje si w trudnym 篡ciowym po這瞠niu. Budda naucza jednak, 瞠 przyczyn cierpienia nie jest z這, lecz niezrozumienie. Dlatego chodzi przede wszystkim o usuni璚ie niewiedzy sprawiaj帷ej, 瞠 post瘼owanie istot prowadzi je cz瘰to do cierpienia zamiast do trwa貫go szcz窷cia, kt鏎ego ka盥y nieustannie szuka. Nauki Buddy ukazuj drog do tego celu."
fragment ksi捫ki

O naturze rzeczy to nowa, rozszerzona wersja ksi捫ki Jakimi rzeczy s, kt鏎ej pierwsze wydanie powsta這 we wczesnych latach siedemdziesi徠ych i kt鏎a zosta豉 przet逝maczona na niemal 30 j瞛yk闚.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

"Budda i mi這嗆" - Lama Ole Nydahl

zam闚

Czyli jak kocha i by szcz窷liwym

Pragnienie szcz窷cia jest si陰 nap璠ow wszelkiego dzia豉nia. Ka盥a, nawet najmniejsza istota, pragnie by szcz窷liwa i chce unikn望 cierpienia. Szcz窷cie to wspania造 stan, w kt鏎ym z powodu wszechogarniaj帷ej rado軼i ca造 nasz 鈍iat dr篡 w posadach. U鄉iechamy si promiennie do wszystkich wok馧, odczuwamy pe軟 rado軼i moc w ca造m ciele i pragniemy obj望 ca造 鈍iat. 安ie穎 zakochani s temu prze篡ciu wielkiego szcz窷cia bardzo bliscy - pocz徠kom mi這軼i towarzyszy cz瘰to g喚boka, naturalna b這go嗆. Tylko niewielu ludzi, zar闚no na poziomie umys逝, jak te cia豉 do鈍iadcza spe軟ienia wi瘯szego od otrzymywania tego, czego pragn - bycia kochanym przez innych, obdarowywania mi這軼i samemu i mo磧iwo軼i promieniowania na 鈍iat ca造m tym bogactwem. "Budda i mi這嗆" opowiada o tym, jak nadmiar, pojawiaj帷y si w pe軟ym rado軼i zwi您ku u篡 dla dobra wszystkich i samemu dzi瘯i temu wzrasta. Z czasem wszystko przeniknie dojrza貫, przynosz帷e zadowolenie poczucie satysfakcji, wynikaj帷e ze wsp鏊nej pracy, uczenia si z 篡cia i wprowadzania go na coraz wy窺ze i prawdziwsze poziomy. W ten spos鏏 stopniowo powstaje wgl康, 瞠 najwy窺za rado嗆 jest jednocze郾ie najwy窺z prawd oraz 瞠 podkre郵anie w 篡ciu tego, co pi瘯ne nie jest ucieczk od 篡cia. Zgodnie z buddyjskim pogl康em szcz窷liwy i wzbogacaj帷y zwi您ek nie jest celem samym w sobie, lecz drog pozwalaj帷 osi庵n望 pe貫n rozw鎩 umys逝 - O鈍iecenie. Lama Ole Nydahl opowiadaj帷 na czym polega ten stan, powiedzia kiedy: "to tak, jakby鄉y zakochali si w ca造m 鈍iecie, a ca造 鈍iat zakocha si w nas..."

Lama Ole Nydahl jest jednym z najbardziej znanych nauczycieli buddyjskich. Razem ze swoj 穎n Hannah s pierwszymi zachodnimi uczniami XVI Karmapy, wielkiego mistrza medytacji buddyzmu tybeta雟kiego, kt鏎ego po raz pierwszy spotkali w 1969 roku podczas podr騜y po郵ubnej do Nepalu. Na jego pro軸, od prawie czterdziestu lat, wprowadzaj buddyzm Diamentowej Drogi do naszego kr璕u kulturowego. Hannah zajmuje si przede wszystkim t逝maczeniem nauk tybeta雟kich lam闚 oraz tradycyjnych tekst闚, podczas gdy Lama Ole niemal codziennie wyg豉sza wyk豉d w innym mie軼ie. Do tej pory za這篡 ponad pi耩set o鈔odk闚 medytacyjnych na ca造m 鈍iecie. W Polsce ukaza這 si dotychczas dziesi耩 ksi捫ek jego autorstwa.

t逝maczenie Wojtek Tracewski,
Wydawnictwo Jacek Santrski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007

"Buddowie dachu 鈍iata" - Lama Ole Nydahl

zam闚

Podczas podr騜y po郵ubnej do Nepalu w 1969 roku Lama Ole Nydahl I jego 穎na Hannah spotkali XVI Karmap, duchowego przyw鏚c tradycji Kagyu buddyzmu tybeta雟kiego. Po pe軟ych przyg鏚 latach nauki w Himalajach zostali pierwszymi lud幟i Zachodu, kt鏎ych Karmapa poprosi o przeniesienie nauk Buddy na Zach鏚. W ten spos鏏 w ci庵u ostatnich 30 lat powsta豉 sie ponad 400 o鈔odk闚 medytacyjnych na ca造m 鈍iecie.

Wkr鏒ce rozesz豉 si wie嗆: Diamentowa Droga musi posiada wielk moc, je瞠li potrafi豉 zmieni tak trudny przypadek, jak Ole. Chocia z powodu nawa逝 pracy niewiele o tym my郵eli鄉y, nie byli鄉y ju tymi samymi lud幟i, kt鏎zy przed dwoma laty opu軼ili Kopenhag w ob這kach haszyszowego dymu. Nasze pierwsze zadanie polega這 na udost瘼nianiu r闚nie innym tego wszystkiego, czego si nauczyli鄉y. Chcieli鄉y zbudowa most pomi璠zy pe軟ym mocy przekazem Tybetu, a samodzielnymi lud幟i na Zachodzie. Zbyt wielu zainteresowanych buddyzmem wpad這 tu ju w pomieszanie po lekturze dziwacznych ksi捫ek - powinni sie teraz dowiedzie, 瞠 w Diamentowej Drodze nie chodzi o nudne rytua造, lecz o przekszta販enie ca貫go 鈍iata naszych do鈍iadcze w Czyst Krain. W rzeczywisto軼i jej metody obejmuj przede wszystkim blisk 篡ciu psychologi i g喚bokie nauki o m康ro軼i poparte dwa tysi帷e pi耩setletnim doo鈍iadczeniem. Pomagaj one istotom lepiej 篡, lepiej umiera i lepiej si odradza - dla po篡tku wszystkich.

t逝maczenie Anna Krochmal, Wojtek Tracewski,
Wydawnictwo Czerwony S這, Gda雟k 2004

320 stron

"Bungee m康ro軼i" - Lama Ole Nydahl

zam闚

"Nie wierzcie w jakiekolwiek przekazy tylko dlatego, 瞠 przez d逝gi czas obowi您ywa造 w wielu krajach (...)
Nie akceptujcie niczego tylko z tego powodu, 瞠 kto inny to powiedzia, 瞠 popiera to swym autorytetem jaki m璠rzec albo kap豉n (...)
Nie wierzcie w wizje lub wyobra瞠nia, kt鏎e uwa瘸cie za zes豉ne przez Boga.
Miejcie zaufanie do tego co uznali軼ie za prawdziwe po d逝gim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym"

Budda - fragment Kalama Sutry

"Bungee m康ro軼i" to ksi捫ka dla wolnych, samodzielnych i krytycznie my郵帷ych ludzi na Zachodzie. To esencja nauk buddyzmu Diamentowej Drogi podana w przejrzysty spos鏏 w formie pyta i odpowiedzi, kt鏎ych Lama Ole Nydahl udzieli podczas wielu wyk豉d闚 m.in. w Polsce, Niemczech, Rosji i na W璕rzech. Lama Ole jest buddyjskim nauczycielem, ale nie jest mnichem. Dlatego pytania dotycz wszystkich obszar闚 篡cia, nie tylko medytacji, ale r闚nie seksu, polityki, problem闚 w zwi您kach partnerskich czy innych wyzna. Odpowiedzi Lamy pokazuj, 瞠 buddyzm jest czym wi璚ej ni religi, psychologi czy filozofi. Jest 軼ie磬 do trwa貫j wolno軼i i rado軼i umys逝.
Lama Ole Nydahl znany jest ze swej bezpo鈔ednio軼i i braku poprawno軼i politycznej. Chocia niekt鏎e z jego wypowiedzi mog si wyda szokuj帷e czytelnikowi posiadaj帷emu "tradycyjne" wyobra瞠nie o buddy幟ie, w rzeczywisto軼i s ca趾owicie zgodne z podej軼iem historycznego Buddy.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo Czerwony S這, Gda雟k 2003

240 stron

"Cztery Podstawowe Praktyki" - Lama Ole Nydahl

zam闚

"Obrazy powstaj i rozwijaj si w umy郵e, s przeze prze篡wane i w nim znowu si rozpuszczaj. S jak fale na morzu. Czy fale s samym morzem, czy te czym r騜nym od niego?"

Ksi捫ka ta jest czym wi璚ej ni tylko buddyjskim podr璚znikiem. Chodzi tutaj o 篡wy przekaz g喚bokiej m康ro軼i Buddy - zosta豉 ona napisana przez pochodz帷ego z Zachodu buddyjskiego mistrza. Lamie Ole Nydahlowi uda這 si przedstawi w zrozumia造 i otwarty spos鏏 licz帷e sobie tysi帷e lat bogactwo nauki. Podaj帷 cztery medytacje, umo磧iwia on czytelnikowi r闚nie prze篡cie pierwszych do鈍iadcze z pe軟ymi mocy, wyzwalaj帷ymi metodami tybeta雟kiego buddyzmu.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo 108, Gda雟k 1995

75 stron

"Dosiadaj帷 tygrysa" - Lama Ole Nydahl

zam闚

Jest to barwna opowie嗆 o rozwoju tybeta雟kiego buddyzmu na Zachodzie. Po powrocie ze Wschodu Ole i Hannah Nydahl zaczynaj zak豉da o鈔odki medytacyjne w Europie. Ich praca rozpocz窸a si od audiencji u kr鏊owej Danii. Piwnica jednego z dom闚 w historycznej cz窷ci Kopenhagi sta豉 si pierwszym centrum buddyzmu tybeta雟kiego w Europie, a za 鈔odek transportu s逝篡 przerdzewia造 volkswagen bus, wyposa穎ny w wy軼igowe w豉軼iwo軼i.

W charakterystyczny dla siebie, dowcipny, swobodny i niesentymentalny spos鏏 Lama Ole wydobywa na 鈍iat這 dzienne zar闚no pozytywne, jak te negatywne tendencje pojawiaj帷e si na drodze do ostatecznego celu Buddy: dania 鈍iatu pe軟ych mocy i rado軼i ludzi, kt鏎ych ka盥e dzia豉nie b璠zie przynosi mu po篡tek i b這gos豉wie雟two.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo 108, Gda雟k 1994

460 stron, fotografie czarno-bia貫

"Jakimi rzeczy s" - Lama Ole Nydahl

zam闚

"Obrazy powstaj i rozwijaj si w umy郵e, s przeze prze篡wane i w nim znowu si rozpuszczaj. S jak fale na morzu. Czy fale s samym morzem, czy te czym r騜nym od niego?"

Ksi捫ka ta jest czym wi璚ej ni tylko buddyjskim podr璚znikiem. Chodzi tutaj o 篡wy przekaz g喚bokiej m康ro軼i Buddy - zosta豉 ona napisana przez pochodz帷ego z Zachodu buddyjskiego mistrza. Lamie Ole Nydahlowi uda這 si przedstawi w zrozumia造 i otwarty spos鏏 licz帷e sobie tysi帷e lat bogactwo nauki. Podaj帷 cztery medytacje, umo磧iwia on czytelnikowi r闚nie prze篡cie pierwszych do鈍iadcze z pe軟ymi mocy, wyzwalaj帷ymi metodami tybeta雟kiego buddyzmu.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo 108, Gda雟k 1995

75 stron

"Wielka Piecz耩" - Lama Ole Nydahl

zam闚

Maha oznacza w sanskrycie "wielki", mudra natomiast "piecz耩" lub "znak". Nazwa ta pochodzi od obietnicy, jak Budda da przed dwoma tysi帷ami pi璚iuset pi耩dziesi璚iu laty swoim bliskim uczniom: "Nie szukajcie 瘸dnych nauk wy窺zych ni te, gdy takie nie istniej".

Pogl康 mahamudry mo積a porowna do rysunku na wodzie, znikaj帷ego w tej samej chwili, w ktorej si pojawia. W podobny spos鏏 ka盥e zjawisko staje si doskona貫 i samoistnie si wyzwala, w tym samym momencie, w kt鏎ym wy豉nia si z przestrzeni. Takie jest r闚nie o鈍iecone dzia豉nie: rozgrywa si tu i teraz, nie zna obaw i oczekiwa, nie lgnie i nie odrzuca.

Lama Ole Nydahl komentuje tu napisany w XIV wieku, pe貫n g喚bokiego znaczenia tekst o naturze umys逝 w niebanalny, wsp馧czesny spos鏏. "Wielka Piecz耩" opisuje 軼ie磬 i cel buddyzmu Diamentowej Drogi, a tak瞠 umo磧iwia czytelnikowi g喚boki wgl康 w uwarunkowan i ostateczn prawd o rzeczywisto軼i.

t逝maczenie Wojtek Tracewski,
Wydawnictwo Czerwony S這, Gda雟k 1999

215 stron, grafiki i fotografie czarno-bia貫

"108 odpowiedzi jogina" - Lama Ole Nydahl

Czym jest buddyzm? Jakich 鈔odk闚 naucza Budda, by prze豉ma sztywne wyobra瞠nia i do鈍iadczy umys逝 jako nieograniczonej przestrzeni i rado軼i? W jaki spos鏏 wsp馧czesny cz這wiek mo瞠 wykorzysta do swego duchowego rozwoju sytuacje 篡cia codziennego w pracy zawodowej, rodzinie i partnerstwie?

Ksi捫ka ta sk豉da si z dw鏂h cz窷ci. Pierwsz stanowi wyk豉d wprowadzaj帷y wyg這szony przez Lam Ole we wrze郾iu 1991 roku w Braunschweig, w Niemczech, drug natomiast pytania i odpowiedzi nagrane w czasie jego wizyty w Polsce w sierpniu tego samego roku. Tekst ten to dobra okazja do poznania buddyzmu "z pierwszej r瘯i" dla tych, kt鏎zy maj na to ochot.

Nak豉d wyczerpany. Ksi捫ka dost瘼na wy陰cznie w bibliotekach o鈔odk闚. Mo瞠sz j r闚nie przeczyta on-line.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo ATEXT, Gda雟k 1993

120 stron, fotografie czarno-bia貫

"Moja droga do lam闚" - Lama Ole Nydahl

W latach sze嗆dziesi徠ych z bogatych kraj闚 Zachodu wyruszyli do Indii i Nepalu m這dzi buntownicy: jedni szukali tam tanich narkotyk闚, inni duchowych mistrz闚. Ole Nydahl z Kopenhagi i jego 穎na Hannah odbyli wtedy najdalsz podr騜 na Wsch鏚, jak mo積a sobie wyobrazi: podr騜 do mistycznego centrum Azji. W Himalajach poznali Jego 安i徠obliwo嗆 XVI Gyalwa Karmap, mistrza linii przekazu Kagyu, jednej ze szk馧 buddyzmu tybeta雟kiego, i zostali jego uczniami.

Ole Nydahl w tej ksi捫ce opowiada histori w豉snej zdumiewaj帷ej przemiany: z hippisa 篡j帷ego na poboczu prawa w powiernika najwy窺zych lam闚 Tybetu, mistrza medytacji i buddyjskiego lam nauczaj帷ego na Zachodzie.

Nak豉d wyczerpany. Ksi捫ka dost瘼na wy陰cznie w bibliotekach o鈔odk闚.

t逝maczenie Wojciech Tracewski,
Wydawnictwo G這dnych Duch闚, Warszawa 1991

190 stron, fotografie czarno-bia貫 i koloro

"Mahamudra" - Lama Gendyn Rinpocze

zam闚

Lama Gendyn Rinpocze (1918-1997) wybitny mistrz buddyjski ze szko造 Kagju studiowa i praktykowa medytacje pod kierunkiem najznamienitszych nauczycieli tej szko造. Po naje寮zie Chi鎍zyk闚 na Tybet w 1959 roku Gendyn Rinpocze przedosta si do Indii. P騧niej kierowa klasztorem w Butanie. Odbywa wieloletnie odosobnienia medytacyjne. W roku 1975 na pro軸 J.. XVI Karmapy osiedli si w Francji, gdzie za這篡 i prowadzi klasztor Dhagpo Kagju Ling, po鈍i璚aj帷 si nauczaniu ludzi Zachodu.

Ksi捫ka "Mahamudra" Lamy Gendyna Rinpocze przedstawia podstawy nauk o naturze umys逝, kt鏎e s szczeg鏊nie popularne w szko豉ch Kagju i Ningma buddyzmu tybeta雟kiego. Jest to wa積a lektura zar闚no dla zaawansowanych, jak i pocz徠kuj帷ych adept闚 buddyzmu, a nawet dla ludzi nieinteresuj帷ych si buddyzmem. Czytelnik znajdzie tu cenne wskaz闚ki, jak 篡 pe軟iej i bardziej szcz窷liwie, jak zachowa si w obliczu 鄉ierci. Bezpo鈔edni, ciep造 i przejrzysty styl nauczania Lamy Gendyna Rinpocze sprawia, 瞠 ksi捫ka ta nie pozostawia nikogo oboj皻nym - jest darem o鈍ieconego mistrza tybeta雟kiego dla nas wszystkich.

t逝maczenie Aleksandra Migacz
Wydawnictwo A, Krak闚 2004

160 stron

"Marpa T逝macz"

zam闚

Je瞠li chce si przekroczy Himalaje dzisiaj, wystarczy znale潭 trze德ego kierowc i pokona kilku twardog這wych urz璠nik闚, lecz w czasach Marpy by這 to bardzo ryzykowne przedsi瞝zi璚ie. Na przyk豉d sto lat wcze郾iej Tybeta鎍zycy postanowili przyj望 religi i alfabet z Indii, po tym jak przyj瘭i ju prawie wszystko inne od Chi鎍zyk闚. W tym celu wys豉li stu o鄉iu m這dych ludzi z Wy篡ny Tybeta雟kiej do Indii, lecz tylko o鄉iu z nich powr鏂i這. Dlatego przedarcie si trzykrotnie przez Himalaje by這 nie lada osi庵ni璚iem i jest dowodem na wytrzyma這嗆 Marpy, szczeg鏊nie, 瞠 ostatni podr騜 odby ju w podesz造m wieku. [...] Chocia Marpa pochodzi z wysokich g鏎 Tybetu, w kt鏎ych panowa arktyczny klimat, sp璠zi w sumie ponad szesna軼ie lat w tropiku p馧nocnych Indii, gromadz帷 nasz przekaz Kagyu. Oznacza to z pewno軼i, 瞠 posiada wi璚ej bardziej heroicznych w豉軼iwo軼i ni te, kt鏎e sugerowa豚y szacowny sk康in康 tytu "t逝macz" (tyb. lotsa豉). Dla mnie Marpa jest najsilniejszym cz這wiekiem o niewzruszonym umy郵e, kt鏎emu ufa si od razu przy pierwszym spotkaniu. By poza wszelkimi grami, jak ska豉, by prawdziwym bohaterem Diamentowej Drogi.

Z wywiadu z Lam Nydahlem

t逝maczenie Artur Przybys豉wski,
Wydawnictwo Hung, Opole 2004

205 stron

"Podstawowe poj璚ia buddyjskie" - Manferd Seegers

zam闚

Przejrzysta wiedza na temat g堯wnych poj耩 w buddy幟ie ma podstawowe znaczenie zar闚no dla studiowania jak te praktyki nauk Buddy. W niniejszym zestawieniu, opartym na dziele "Skarbnica wiedzy", kt鏎e napisa wielki uczony i mistrz medytacji z XIX w. Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje, zosta造 dok豉dnie wyja郾ione najwa積iejsze poj璚ia Dharmy. W zale積o軼i od zainteresowania mo積a koncentrowa si na poszczeg鏊nych poj璚iach, albo te czyta ksi捫k jako ca這軼, maj帷 w ten spos鏏 obszerny przegl康 nauk Buddy. Wiele z wyszczeg鏊nionych poj耩 zosta這 wyja郾ionych po raz pierwszy w j瞛yku polskim. Wyja郾ienia ich otwieraj drog do poznania tej wielkiej skarbnicy najwy窺zej m康ro軼i.

Ksi捫ki oparte na rdzennych tekstach buddyjskich nie zawsze s 豉twe w odbiorze, dlatego dobrze byloby przeczyta przed nimi "Jakimi rzeczy s" Lamy Ole Nydahla, zeby uzyska pewne podstawy buddyzmu i u豉twi sobie lektur.

t逝maczenie Jan ζzicki,
Fundacja Karmapa Foundation, Olsztyn 2002 r.

118 str.

"Szalony Jogin Drukpa Kunlej"

zam闚

W buddyzmie tybeta雟kim wielcy jogini, tacy jak Drukpa Kunlej, stawiali cz瘰to swych uczni闚 w sytuacjach, kt鏎e rozpuszcza造 ich dotychczasowy, zbudowany na nawykach 鈍iat I uwalnia造 nowe aspekty ich wrodzonego potencja逝. Bardzo cz瘰to droga ta oznacza豉 prze豉mywanie licznych tabu, kt鏎e w kulturach azjatyckich wi您a造 si z fizyczno軼i.
Dlatego nauczyciele tak zwanej szalonej m康ro軼i zmuszali czasami swych uczni闚 do rozebrania si publicznie do naga czy te do innych niekonwencjonalnych, skrajnych zachowa.
Stanowi這 to doskona造 sprawdzian wewn皻rznej wolno軼i danej osoby. Szok wywo豉ny now sytuacj, w kt鏎ej nie mo積a si by這 oprze na tradycji, by bardzo mocny, za konieczno嗆 odwo豉nia si do takich warto軼i, jak przyja潯 I zaufanie do grupy lub ostatecznie do samej przestrzeni, mia豉 moc kszta速owania charakteru ucznia.

t逝maczenie Artur Przybys豉wski,
Piotr Jankowski, Opole 2003

190 stron

Inne ksi捫ki

Budda bez usmiechu
NOWO汎 "Budda bez u鄉iechu" - Erik D. Curren

zam闚

Smutny Budda to sprzeczno嗆 sama w sobie. Stan Buddy - o鈍iecenie - jest przecie stanem absolutnej rado軼i. A jednak wydarzenia, kt鏎e dotkn窸y jedn z g堯wnych szk馧 buddyzmu tybeta雟kiego, Karma Kagyu, mog造by przyprawi o b鏊 g這wy samego Przebudzonego.

2 sierpnia 1993 roku zosta napadni皻y klasztor w Rumteku. Mieszkaj帷y w nim mnisi - prawowici w豉軼iciele - zostali wygnani, a klasztor przekazano lamie wyznaczonemu przez rz康 komunistycznych Chin. Rumtek jednak nie le篡 w Chinach, a napa軼i nie dokona這 chi雟kie wojsko. Rumtek znajduje si w Indiach, gdzie osiedli豉 si wi瘯szo嗆 uchod嬈闚 z okupowanego Tybetu. Napastnikami byli tybeta雟cy lamowie i mnisi - cho wszystkie dowody wskazuj na to, 瞠 wspiera造 ich potajemnie chi雟kie w豉dze.

"Budda bez u鄉iechu" to anatomia najwi瘯szego chyba kryzysu w dziejach buddyzmu tybeta雟kiego, kryzysu, kt鏎y zagrozi samemu istnieniu tej wielkiej tradycji duchowej. Autor odkrywa fakty z dociekliwo軼i dziennikarza 郵edczego, analizuje ich 廝鏚豉 z precyzj historyka i przedstawia skutki z wnikliwo軼i wytrawnego politologa. Wy豉niaj帷y si obraz jest przygn瑿iaj帷y, lecz i fascynuj帷y za razem. T ksi捫k o "鈍i皻ym" Tybecie, czyta si jak sensacyjn powie嗆 - cho to relacja do b鏊u prawdziwa.

"Najgorsz przeszkod w jasnym rozpoznaniu tulku jest brak harmonii pomi璠zy mistrzem i jego uczniami. W takich przypadkach nic nie mo積a zrobi, a okoliczno軼i odrodzenia mistrza nie da si przewidzie"
XV Karmapa Kacziab Dord瞠

t逝maczenie Grzegorz Ku郾ierz,
Wydawnictwo Hung, Opole 2007

A5, 368 stron, fotografie czarno-bia貫

Forma i Pustka
NOWO汎 "Forma i Pustka"

zam闚

Je郵i buddyzm, kt鏎y nie ma nic wsp鏊nego z kultem jakiegokolwiek boga, w og鏊e uznawa za religi, to jest on religi szczeg鏊n mi璠zy innymi dlatego, 瞠 wiele donios造ch odkry naukowych (zw豉szcza w fizyce kwantowej) zdumiewaj帷o wsp馧gra z naukami Buddy.
Okazuje si wi璚, 瞠 ten licz帷y 2500 lat system ma za sob nie tylko autorytet ca造ch pokole wielkich mistrz闚 buddyjskich. Cieszy si r闚nie uznaniem takich laureat闚 nagrody Nobla, jak Niels Bohr, Francis H.C. Crick czy Albert Einstein, kt鏎y twierdzi, 瞠 "je郵i istnieje w og鏊e religia, kt鏎a mo瞠 sprosta wymaganiom wsp馧czesnej nauki, to jest ni buddyzm."

t逝maczenie Artur Przybys豉wski,
Wydawnictwo Hung, Opole 2005

A5, 190 stron

Oszuci w szatach
"Oszu軼i w szatach" - Tomek Lehnert

zam闚

"Niech fakty m闚i same za siebie, a historia i zdrowy rozs康ek s逝膨 nam za przewodnik闚. Pozw鏊my przesz這軼i ods這ni tajemnice tera幡iejszo軼i i sta si lekcj na przysz這嗆."

Gdy umiera buddyjski mistrz w Tybecie, pozostawia wskaz闚ki opisuj帷e miejsce jego kolejnych narodzin. Dzi瘯i temu mo積a go p騧niej odnale潭 i przygotowa do ponownego obj璚ia obowi您k闚. Gdy XVI Karmapa, g這wa linii Karma Kagyu, zmar w 1981 roku, rozpocz窸y si poszukiwania jego nast瘼cy.

Jest to opowiedziana przez zachodniego obserwatora historia dzia豉 politycznych i intryg zwi您anych z odnalezieniem XVII Karmapy. Okaza這 si ono nie豉twym zadaniem...

t逝maczenie Marcin Bara雟ki,
Wydawnictwo Czerwony S這, Gda雟k 1999

379 stron, fotografie czarno-bia貫

Sto wskaz籀wek Padampy Sangdzie dla ludzi z Tingri
"Sto wskaz闚ek Padampy Sangdzie dla ludzi z Tingri" - Dilgo Czientse Rinpocze

zam闚

Jego 安i徠obliwo嗆 Dilgo Czientse Rinpocze (1910-1991), zwierzchnik buddyjskiej szko造 njingma, by jednym z najwi瘯szych mistrz闚 buddyjskich naszych czas闚, jednym z ostatnich lam闚, kt鏎zy uko鎍zyli swoj edukacj w jeszcze wolnym Tybecie.
Dilgo Czientse sta si wzorem nauczyciela, kt鏎ego duchowa podr騧 doprowadzi豉 do niezwykle g喚bokiej wiedzy. Dla wszystkich, kt鏎zy go spotkali by 廝鏚貫m mi逝j帷ej dobroci i wsp馧czucia.

Indyjski mistrz i jogin Padampa Sangdzie by wielkim podr騜nikiem. Kroniki donosz, 瞠 przekroczy granic nepalsko-tybeta雟k w roku 1091. Po dziesi璚ioletnim pobycie w Tybecie przez dwana軼ie lat podr騜owa po Chinach, po czym wr鏂i do Krainy 好ieg闚, 瞠by pozosta tam a do swojej 鄉ierci. (...)
Po powrocie do Tybetu mistrz, przeczuwaj帷 swoj 鄉ier, wyg這si nauk b璠帷 swoistym testamentem. By to obszerny zestaw wskaz闚ek dotycz帷ych zrozumienia natury 篡cia oraz 鄉ierci i prowadz帷ych do O鈍iecenia - ostatecznego celu duchowej praktyki. (...)
Ka盥a ze stu strof tego duchowego testamentu jest opatrzona wyczerpuj帷ym komentarzem Dilgo Czientse Rimpocze. Przedstawia on nauki wielkiego duchowego poprzednika, pokazuj帷 nam, 瞠 "ludzie z Tingri" niczym nie r騜ni si od wszystkich innych poszukiwaczy Prawdy. Dzi瘯i tym komentarzom ostatnia pie填 indyjskiego mistrza zostaje wzbogacona i wyja郾iona punkt po punktcie, tak by ka盥y znalaz w niej inspiracj oraz praktyczne instrukcje. Tak jak Padampa Sandzie, z 豉godn mi這軼i i bez schlebiania, Dilgo Czientse Rinpocze w prosty ale wyczerpuj帷y spos鏏 wyja郾ia, jakie jest 廝鏚這 fundamentalnej wolno軼i, czyni帷 to z bezpo鈔edno軼i, kt鏎ej nigdy nie znajdziemy w erudycyjnych komentarzach.

t逝maczenie Dorota Bury, Jaros豉w Wierny,
Wydawnictwo Hung, Opoole 2004

128 stron

Sutra Trzech Klejnot籀w
"Sutra Trzech Klejnot闚" - Kenpo Cziedrak Tenpel

zam闚

Ksi捫ka zawiera oryginalny tekst rdzenny sutry buddyjskiej podanej przez historycznego Budd Siakjamuniego, opatrzony wsp馧czesnym komentarzem nauczyciela buddyzmu Kenpo Cziedraka Tenpela. "Sutra Trzech Klejnot闚" stanowi cenne 廝鏚這 inspiracji i praktycznych porad, pokazuje w jaki spos鏏 mo瞠my zastosowa uniwersalne wskaz闚ki Buddy w codziennym 篡ciu aby uzyska w rezultacie dobre fizyczne i psychiczne samopoczucie.

Ksi捫ki oparte na rdzennych tekstach buddyjskich nie zawsze s 豉twe w odbiorze, dlatego dobrze byloby przeczyta przed nimi "Jakimi rzeczy s" Lamy Ole Nydahla, zeby uzyska pewne podstawy buddyzmu i u豉twi sobie lektur.

t逝maczenie Kate Kragh,
Wydawnictwo Czerwony S這, Gda雟k 2000 r.

80 str

wiadomo ka髒dej chwili
NOWO汎 "安iadomo嗆 ka盥ej chwili" - Lama Dzigme Rinpocze

zam闚

Lama Dzigme Rinpocze, urodzony w 1949 roku w tybeta雟kiej prowincji Kham, od najm這dszych lat kszta販i si pod okiem najwi瘯szych buddyjskich mistrz闚. By bardzo blisko zwi您any z XVI Karmap, zwierzchnikiem szko造 Kagyu, zar闚no poprzez pokrewie雟two, jak te g喚bok relacj ucze-nauczyciel.
W 1974 roku towarzyszy XVI Karmapie podczas jego pierwszej podr騜y do Europy. Karmapa wyznaczy go tutaj na swojego przedstawiciela i poprosi o opiek nad o鈔odkiem Dhagpo Kagyu Ling we Francji, kt鏎y od tamtej pory jest g堯wn europejsk siedzib Karmapy. Wyje盥瘸j帷 Karmapa powiedzia: "W osobie Dzigme Rinpocze pozostawiam wam moje serce".

Jak medytuj帷y umys mo瞠 funkcjonowa w codziennym, aktywnym 篡ciu? Jakie nale篡 poczyni przygotowania, by przej嗆 godnie przez proces umierania? Ksi捫ka adresowana zar闚no dla buddyst闚, jak i dla ludzi, kt鏎zy nie maj z buddyzmem wiele wsp鏊nego.

T逝maczy豉 Dorota Bury,
Wydawnictwo Hung, Opole 2005.

A5, 188 stron

驍ycie Buddy
NOWO汎 "砰cie Buddy" - Sherab Ch鐰zin Kohn

zam闚

"Angulimala by morderc, 篡j帷ym w s御iedztwie 字awasti. Zabija ludzi jednego po drugim i obcina ka盥ej ofierze palec, kt鏎y nawleka nast瘼nie na sznur, a ten zawiesza sobie na szyi. St康 pochodzi這 jego imi - 'angulimala' oznacza 'naszyjnik z palc闚'. (...)
Budda jednak szed dalej, a zosta na drodze prawie sam. W豉郾ie wtedy Angulimala go zobaczy, obserwuj帷 trakt z pobliskiego zalesionego zbocza. Powiedzia do siebie: "To naprawd niezwyk貫. Niedawno przechodzi豉 t璠y du瘸 grupa uzbrojonych m篹czyzn, zabi貫m jednak ich wszystkich. Teraz nadchodzi ten mnich, zupe軟ie sam. Mo瞠 jego r闚nie powinieniem zabi?"
Angulimala przypi掖 wi璚 swoj bro, zbieg ze zbocza i pop璠zi za Budd. Ku swemu zdziwieniu jednak odkry, 瞠 niezale積ie od tego, jak szybko biegnie, nie mo瞠 dogoni Buddy, chocia Tathagata nie przyspiesza kroku. Angulimala pomy郵a: "To naprawd niezwyk貫, przegania貫m galopuj帷e konie, s這nie, a nawet r帷ze jelenie. Dlaczego nie mog z豉pa tego mnicha, kt鏎y jedynie idzie spokojnym krokiem?" Zdezorientowany, Angulimala zatrzyma si i krzykn掖 za Tathagat: "St鎩, mnichu! Przesta i嗆!"
"Ja ju przesta貫m - odpowiedzia O鈍iecony. - Teraz ty r闚nie powiniene przesta!"
"Jak mo瞠sz powiedzie, 瞠 przesta貫, skoro przez ca造 czas idziesz? I jak mo瞠sz m闚i mi, bym przesta, je郵i ju to zrobi貫m?" - wrzeszcza dalej zab鎩ca.
"Przesta貫m na zawsze u篡wa przemocy w stosunku do istot - odpar Budda - podczas gdy ty u篡wasz jej prawie zawsze i wobec ka盥ej istoty, kt鏎 spotkasz. Dlaczego nie mia豚y r闚nie tego zaprzesta?"
Gdy Angulimala us造sza te s這wa i zobaczy, jak Tathagata przygl康a mu si z bliska, pozostaj帷 jednocze郾ie ca趾owicie poza jego zasi璕iem, budz帷y strach bandyta nagle zrozumia, 瞠 Budda ma racj."

t逝maczenie Kasia Bia豉,
Wydawnictwo Czerwony S這, Gda雟k 2005

A5, 188 stron