Pytanie 12: Jakie jest znaczenie przyjęcia schronienia w codziennym życiu?



Znaczy to, że musisz wysłać 10% wszystkich swoich pieniędzy Lamie. Już wiesz?... O.K. chodzi tu o transformację wartości. Wszystko zależy od tego jak widzimy rzeczy. To nasz sposób patrzenia na świat sprawi, że będzie on albo piekłem, albo rajem. Wszystkie wartości przynoszące radość przeciętnemu zjadaczowi chleba są pożyteczne aż do chwili, kiedy zestarzejemy się i umrzemy. Wtedy będziemy musieli opuścić przyjaciół i bliskich i zostawić pieniądze o które tak zabiegamy. Schronienie natomiast kieruje nasze życie w stronę wartości, których, jeśli raz je osiągniemy, nigdy już nie utracimy. Nie w tak skrajny sposób, że nie możemy już później wypić piwa, bawić się, czy cieszyć z życia, lecz w taki, że nasz umysł jest zawsze świadomy i szuka czegoś trwałego, jakiegoś absolutnego wymiaru. Pierwsza rzecz na którą się otwieramy przyjmując schronienie to przestrzeń. Ma ona pewne właściwości, które są od niej nieoddzielne. jest niezniszczalna, przejrzysta i nieograniczona. Przestrzeń to informacja. Jest naturalnie radosna i pracuje dla dobra wszystkich bez podziału na przedmiot, podmiot i działanie. Manifestuje się jako aktywność łagodna i uspokajająca, jako ta, która sprawia, że wszystko wzrasta i rozwija się ukazując jednocześnie całe bogactwo rzeczywistości, jako aktywność, która fascynuje i rozbudza. I wreszcie jako aktywność, która w bardzo mocny sposób ochrania, a także niszczy to, co przeszkadzające. Manifestuje się także jako pięć mądrości, o których mówiłem wcześniej. Wszystkie te właściwości razem to właśnie Budda, ale nie manifestują się one tylko jako Budda - manifestują się również jako Dharma. Dharma to metody, dzięki którym staniemy się takimi jak On. To droga, po której idziemy. Powinniśmy wiedzieć, że oświecenie nie jest jakąś abstrakcją czy poglądem, ale że ma stać się doświadczeniem. Manifestuje się ono także jako przyjaciele i ci, którzy nam na tej drodze pomagają. Chcę przez to powiedzieć, że właśnie dzięki przyjaciołom, od których możemy się uczyć otwiera się przed nami pełnia możliwości. Niektórzy z nich przyjeżdżają od czasu do czasu i dają nam zastrzyk silnej energii, dzięki której postępujemy naprzód, inni są z nami na codzień. W obydwu przypadkach dzielimy z nimi nasz rozwój i uczymy się od nich. Tak samo jak otrzymujemy podstawową wiedzę o świecie od rodziców, czy jak nauczyciel angielskiego wprowadza nas w ten język, oświecenia uczymy się od Buddy, ponieważ od niego właśnie on jest ekspertem. Wszystko to razem zwie się Buddą, Dharmą i Sanghą, ale my chcemy czegoś jeszcze więcej. Jeśli pragniemy używać bardzo szczególnych metod, które przynoszą bardzo szybkie rezultaty, takich jak np."Phoła", potrzebujemy nauczyciela - kogoś kto będzie nas dokładnie znał i kto pokaże nam, co się dzieje. Tym nauczycielem w naszej linii nauk jest Karmapa. On jest Lamą, z którym utrzymujemy szczególny kontakt, to poprzez niego, poprzez ludzi którzy wprowadzają w życie Jego aktywności otrzymujemy nauki mówiące, jak możemy pracować z umysłem. Te z metod, które pracują bezpośrednio z naszą naturą Buddy nazywają się "jidam". Od Lamy otrzymujemy również ochronę, która działa w ten sposób, że wszystko co nas spotyka od chwili przyjęcia schronienia staje się krokiem na drodze. Dzięki Niemu mamy więc szansę, że będziemy nie tylko coraz starsi, ale również coraz mądrzejsi. W swojej prawdziwej naturze schronienie nie jest niczym innym, jak przejrzystym światłem naszego własnego umysłu. Gdy jednak słyszymy zwrot "przejrzyste światło", nie rozumiemy dokładnie czym ono jest. Dopiero gdy przepuścimy je przez pryzmat i otrzymamy całą tęczową gamę kolorów, będziemy w stanie zobaczyć, z czego to jasne światło się składa. Schronienie jest jak zwierciadło, które pokazuje nam naszą własną prawdziwą twarz.